Veteránosságok

Igen. Engem is megkörnyékezett az internetes napló áspiskígyója. Harapása után, az amúgy is mámoros létből ébredve egy csontszínű klaviatúra bámult rám. Gyere és gépelj, gyere, gyere!!! Hívogatott. Nem álltam ellent, így most elkezdem...Miről fog szólni? Veterán járművekről, aktualitásokról, érdekességekről. Legalábbis remélem. Terveim szerint ha nem is hetente, de rendszeresen igyekszem friss hírekkel vagy észrevételekkel bőviteni. Tisztelettel ajánlom minden veteránbuzinak és nem veteránbuzinak!

Friss topikok

  • skodriga: Ja és persze köszönöm az autót és a gratulációt! (2009.09.16. 20:55) Guminyomás és kerékdőlés
  • skodriga: @igor2: Aláírom, aláírom. Nem nagyon hallottam panaszt ezekre a vasakra. (2009.05.12. 00:41) Polgári szolgálatos
  • skodriga: Hellóbelló! Az kérlek szépen nem más, mint a sebességváltó karja. Még kézzel kapcsolták a fokozato... (2009.03.27. 07:19) Nem dobozforma
  • prokee: Jóóóvan, jó helyre került :) Azokról a 613-asokról lehet többet tudni ? (2008.12.23. 15:59) Minőségi változások
  • skodriga: Köszönöm a szép szavakat, ez nemcsak nekem, hanem az előző tulajnak is szól, aki ilyen állapotban ... (2008.08.19. 21:11) Zöld forgalmi, karbantartás-szakkör

Linkblog

A szárnyas nyíl megmentése

2008.06.29. 16:30 skodriga

Autó pedig kell. Veteránbuzinak meg öreg. Egyik péntek reggel (2008.06.20) munkába menet azon járt az agyam, hogy műszak után elmegyek a Tescoba és végre  veszek magamnak egy szakálnyíró gépet. Hát ez lett belőle: egyik barátom hívott, hogy van egy makulátlan állapotú Skoda 105 L Érden (és itt most nincs pont, majd kettőspont és telefonszám, tényleg a városban van az autó, az egyik kereskedésben). Mivel nem akarták, hogy hiénák vegyék meg vagy esetleg bontóba kerüljön, feltették ide http://autobuzik.blog.hu/2008/06/19/skoda_spotting/.  Hamar híre ment a skodás fórumokon. Ment a szurkolás, hogy jó kezekbe kerüljön. A fotókat látván bizalomgerjesztőnek tűnt. Kisebb összeg kölcsönkérése, telefonálások, délután ötkor már úton vagyunk Érd felé.  Megérkezünk Tamás barátom 120 L-jével. Megpillantás, körbejárás, kezdődő beleszeretés. Körbejárás megint és sokszor, mindent megtapogatni, megkopogtatni, simogatni. Döbbenés, minden eleme eredeti, sehol sincs rajta nem hogy rohadás, a korrózió csírája sem. Megnyugvás. Aztán előkerültek a kulcsok, belül is helyszínelés, majd indítás. Megyen, mint a safhauzer. Döbbenés kettő. Próbaút, kicsit rakoncátlankodik, kimaradozik néha az erő. Lassan ébredt csipkerózsika álmából a 46 lovas ménes, amely azóta már vidáman és botladozás nélkül vágtat az aszfalt rónaságán. Meggyőzött, megvettem. Mindenki boldog… Ja, szerződéskötés. Elő az autó papírjaival: szürke forgalmi! Döbbenés három. Mindezek után csak hétfőn hozhattuk el. Az a kín a hétvégén! Azért volt mi kárpótoljon a múzeumok éjszakáján, de akkor is a tudat, hogy van egy saját majdnem veterán (27 éves), eredeti, első tulajos, szürke forgalmis, 78 ezer kilométert futott autód, és mégsem.

Eljött a hétfő reggel. Borotválkozás, hajmosás, kiöltözés. Izgalommal telt az egész nap, nagyjából úgy mint Kapuvári Jánosnénak, az első és egyetlen tulajdonosnak 1981-ben azon a bizonyos napon. Ez lesz az első saját, használható öreg járművem. Fontos, hogy saját, mert a nevemen lesz, fontos, hogy használható, mert az Octavia Superem egyelőre még nem az.  Szóval irány a KIA kereskedés, ott állt az új autók között az enyém is. Kisebb papírmunka, majd megkértem Faludi Zsombort, aki maga is veteránbuzi, hogy ejtsük meg az ünnepélyes kulcsátadást. Zavarba voltunk mindketten. Most már tényleg az enyém. Elindultunk vissza Budapestre. Az első utunk a benzinkútra vezetett, sajnos már nincsenek ÁFOR kutak, így más alternatívát kellett találni. Laza tíz liter megbolondítva egy kis ólompótló adalékkal. Ezután folytattuk utunkat tovább. Valamiféle időkapun suhanhattunk át észrevétlenül, mert az út szélén állt egy FIAT 500-as, amelynek motorteréből csak egy világosbarna pantalló és egy pár bőrszandál kandikált ki. Természetesen megálltunk segíteni. A gyújtás rakoncátlakodik, mondja a hetven év körüli olasz gigolo kinézetű, kellemes úriember. Javítás közben elmesélt nekünk néhány humoros történetet. Míg mi figyelmesen hallgattuk a sztorikat, a túloldalon újabb FIAT 500-as tűnt fel, vad kalimpálás és dudálás közepette haladt el mellettünk. Két perc múlva egy veterán korú Mercedes jelezte elegánsan, hogy ő is ebbe a kasztba tartozik. Hogy még tetézzem a dolgot, egy oldalkocsis Pannónia is elsuhant a két Skoda és a FIAT mellett. Ezt még maga Spielberg sem rendezhette volna meg szebben. Igazán ekkor éreztem át azt, hogy milyen veteránosnak lenni, milyen az, ha a saját régi autójával utazik az ember, milyen érzés ebbe a közegbe tartozni. Nem hittem el, de ez mind megtörtént.

Még gyorsan lemostuk, fújtunk a kerekekbe némi levegőt és kezdődhetett az örömautózás a Skodával a városban. Tudom, fura az iménti megjegyzés, hogy Pesten és Budán lehet nyugodtan közlekedni, de  akkor valahogy nem figyeltem a zavaró tényezőkre. Egyszerűen csak az autó, a hangulat, az illatok és én…

 

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://oldtimers.blog.hu/api/trackback/id/tr42544673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.06.29. 19:37:48

Gyönyörű, örülök, hogy nem kivágott alvázszámmal végezte !
Remélem, találkozunk valamilyen rendezvényen.

Bélás 2008.06.29. 22:52:35

Én is örülök, viszont egy 14 ezer kilométeres 120 L már darabokban van. Szörnyű!!!!!Még a bontósok is könyörögtek a bácsinak, de hajthatatlan volt...Ezt nem bírom megérteni, szinte új volt...
Remélem hogy még néhány műszaki értéket megmenthetünk. Azért a te érdemed is! Győrbe szeretnék majd menni Skoda találkozóra, addig nem tom hogy merre.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.06.30. 00:24:16

aug. 8-10 azt hiszem Balatonakali. Nyugis, pihenős, dumálós KGST veteránautós party. Nem érdekel ?

OT 2008.06.30. 23:06:20

Nekem 2005ben sikerült egy hasonló ritkaságra bukkannom... 120L-es Skoda, mindössze 32000 kilométerrel... annyira érintetlen volt, hogy még az eredeti - 20 éves - gyári gumik voltak rajta... azóta megvan, és imádom.. igaz, már túl jár az elképesztő 44.000 km-en :) Gratulálok a szerzeményhez, remélem sok boldog órát tölthettek majd együtt!

Bélás 2008.07.01. 21:56:17

No reagálás! Tegnap inkább söröztem, mint neteztem...
Prokee,nem tom Akalit, de Győr biztos, egyelőre.
OT, gratula a 120 L-hez!!Én már 290 km-t örömautóztam. Kívánok még sok-sok mérföldet! Ma sikerült ledudálnom egy M-es Mercit:)Béna volt...

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.07.02. 09:13:05

Felraktad már az elosztóra a hiányzó vákumcsövet ? :)
Az autóbuzikon szúrta ki valaki a motor képéről...

Bélás 2008.07.02. 22:57:59

Az észrevétel jogos, mi is észleltük a hiányát. Mihamarabb pótolva lesz. Egy kis olajcsere, hűtővízcsere vár a gépsárkányra... Én meg anyagi rendbejövetelre.

goes 2008.07.03. 14:16:42

A vákumcsövet tedd fel, megtáltosodik tőle a paripa, meg aztán falsot sem fog szívni. Bár ha rég nincs rajta, akkor nem árt az állítószerkezetet átmozgatni kézzel is előtte. Szépen beragadhat a párától.

biturbo S · http://mmcweb.extra.hu/ 2008.07.04. 12:25:22

Gratulálok, és sok sikert kívánok hozzá!

Az én városi autóm egy Fiat 126-os, nagyapám az első és egyetlen tulajdonosa. Szűretlen és nyers élmény, nagyon jó.

biturbo S · http://mmcweb.extra.hu/ 2008.07.05. 07:10:47

Az átvételes kép nagyon üt. Tessék Corel-t ,vagy a hírhedt Photoshop-ot használni, hátulról a terepjáró kigyün, a Kia felirat, meg az ótórajzok az épület homlokzatáról szintén. Megyen rá némi blur, szélefelé világosra, aztán meg egy Professional Retro nevű action, ami több mint sima szürkeárnyalatra konvertálás. A Tisza cipő viszont autentikus.

biturbo S · http://mmcweb.extra.hu/ 2008.07.05. 07:14:20

Ja, és még annyit, hogy a benzincsövet életvédelmi okból ajánlott azonnal cserélni, jó minőségű, dupla szövetbetétes cső hosszú ideig jó lesz.

Bélás 2008.07.06. 19:53:47

Kedves emberek! Most jöttem haza Mlada Boleslavból...nem akarok semmit sem hozzáfűzni. Ja, de Bohemia Rallye, Lányi Sportautó Múzeum...

Köszönöm a jó tanácsokat, megfogadom őket.
Biturbo S: elég tré a kép, mert még nem tok jól fotózni, de az általad ajánlott változtatásokkal javítható.

OT 2008.07.11. 17:28:24

Igen, a benzincsővel nekem is voltak gondjaim, több mint egy évet állt az autó amikor megvettem, és pár nap használat után úgy ahogy volt eltörött a cső, szerencsére induláskor történt, és nem volt meleg a motor... azonnal cseréld le!! :)

Bélás 2008.07.14. 16:47:52

Autópálya, öt személy, teli csomagtartók, több kilométeren 120 km/óra. Bizony, bizony az időközben Jiríre keresztelt Skodáról van szó. A méltán híres Jirí Menzel filmrendező után. De nyugi nem hajtottam sokáig. Aztán csak 90-100 között szigorúan. Most már tudom, hol a határ. Hétvégén Skoda szakkör lesz!A tervek szerint olajcsere, szűrők és egyéb folyadékok és csövek cseréje
süti beállítások módosítása